2009. augusztus 13., csütörtök

Zsömle

Az este bosszúsan vettem tudomásul, hogy nincs itthon kenyerünk. Pedig a friss zöldség fasírthoz jól jött volna... Fáradtnak éreztem magam ahhoz, hogy elmenjek a boltba kenyérért, Párom felajánlotta, hogy elmegy ő, de eszembe jutott valami jobb, mégpedig, hogy megsüssem a rég tervezett zsömléket. Egyszerre elmúlt a fáradtságom és izgatottan nekiálltam megkeresni Limara zsömle receptjét. Igen ám, de mikor megláttam a hozzávalók között az aszkorbinsavat (amiről már tudom azóta, hogy nem más mint C vitamin - ugye nem tévedek?) meg az öregtésztát, hát kicsit alábbhagyott a lelkesedésem.
Viszont ami késik, nem múlik. Legközelebb - megérzésem szerint hamarosan - aszkorbinsav és öregtészta is lesz itthon...

Aztán eszembe jutott, hogy nemrég láttam Catalina blogján is nagyon szép zsömléket, meg is kerestem a receptet és ez szerint készítettem el. Első próbálkozásra nagyon elégedett vagyok az eredménnyel. Drágám még melegen kettőt evett meg. Ma reggel pedig még mindig olyan szépek és puhák, bár a 12-ből már csak 5 maradt...

Az említett receptben a mennyiségek csészével vannak kimérve. Mikor lisztről van szó, kicsit mindig gondban vagyok, mert az űrtartalom és súly aránya változó a különböző liszteknél. Jelenleg a már jól bevált "kanadai" lisztet használtam, mint minden kelt tésztához. Már dagasztás közben észrevettem, hogy a tészta jól néz ki és muszáj megjegyeznem, hogy újra eszembe jutott Anyukám, aki nagyon sokszor süt kalácsot. Miközben kézzel dagasztott, mindig megjegyezte, hogy éppen milyen volt a liszt: jó, vagy nem túl jó, vagy egyenesen rossz.
Én olyankor mindig csodálkoztam azon, hogy miből látja, hogy jó a liszt vagy sem, mert számomra a tészta csak tészta volt.
Most már én is tudom milyen a jó tészta, illetve milyen a jó liszttel készült tészta :)



Hozzávalók:

  • 4 bögre liszt - nálam 70 dkg volt
  • 2 k méz - én 1,5 k cukrot használtam
  • 1 bögre (250 ml) langyos tej vagy víz, nekem még kellett 2/3 bögre, mert túl kemény volt a tészta
  • 3 k olaj
  • 7 g szárított élesztő - én a liszt mennyiség miatt 10 g-ot használtam
  • 2 k tejpor - kihagytam, mert nem volt itthon
  • 1 tk
  • 1 tojás

Az élesztőt felfuttattam a cukros tejjel, majd a többi hozzávalóval 10 percig dagasztotta a gép. 1 óra alatt duplájára kelesztettem, majd 10 dkg-os darabokra osztottam, mint Limaránál olvastam, így lett belőle 12 db. Zsömléket formáztam, tepsibe tettem kelni még 20-30 percet. Nem gondoltam, hogy ott is duplájára fog kelni, így rendesen összeértek, de már sajnáltam áttenni más tepsibe, nem bolygattam őket, olyan szépek voltak...

25 percig 200 fokon sütöttem, majd hűtőrácsra tettem és lepermeteztem őket hideg vízzel. És amikor már nem "beszélgettek", jól megkóstoltuk őket.

7 megjegyzés:

szepyke

Hu, az enyémbe még ennyi hozzávaló sem kell. Nagyon szépek lettek! És a legjobb a saját péksütemény, ez tényleg így van!:)

erős ildikó

Nagyon profi!!

Andi/cuki

Nagyon szépek,gratula!

Jade

Jujjj, Szepyke, mostmar emlekszem... Tudtam, hogy nemreg sutott valaki, de nem jutott eszembe, hogy ki. Mar este volt es nem volt idom vegigbongeszni a blogokat... Pedig tudom, meg is dicsertem a zsomleket...

Koszonom szepen Napmatka es Andi!

Eszter

Kedves Judith! Gratulálok a blogodhoz! Már több receptedet is kipróbáltam, ma épp erre a zsömlére került a sor. Igazi sikerélmény volt :) nagyon finomak lettek! Köszönöm szépen a receptet! További sok sikert! Eszter

Unknown

Én most sütöm először, kíváncsi leszek az eredményre!

Unknown

Küld el nekem a receptet. Köszönöm szépen.

Related Posts with Thumbnails

Jade konyhája   © 2008. Template Recipes by Emporium Digital

TOP